Artikel door:

H. Jonas

Oude adressen:

Koestraat (Burg. Rijpstrastraat)
Lambertikerk

Locatie in 2004: Industriepark 2


 

De eerste Zelhemse motorspuit

Vlak voor de oorlog werd de eerste motorspuit aangeschaft van het merk Ford V8. Het was een uitstekende spuit die jarenlang dienst heeft gedaan. De oude handspuit die geplaatst was op een vierwielig onderstel met een paard er voor en de vrijwilligers er achteraan rennend kon naar het museum.

Het vervoer was in die jaren een groot probleem. In eerste instantie werd een oplossing gevonden door de spuit aan een vrachtauto te koppelen die door een expeditiebedrijf beschikbaar was gesteld. In 1942 werd de zaak weer beter geregeld. Op het chassis van een vrachtauto uit 1934 werd door de fa. Remmers uit Tilburg een open bak gebouwd voor manschappen en materiaalvervoer. Deze Dodge DP-PM 10 (10 zitplaatsen in de bak achter de cabine en materiaal) was voorzien van een trekhaak, waaraan de motorspuit werd gekoppeld.
Het grote probleem bleef echter de watervoorziening op de plaats van de brand. In het dorp waren hier en daar brandputten, maar in het buitengebied moest geput worden uit open water als dat aanwezig was. In de oorlog werden hier en daar kolken gegraven en bestaande kolken uitgebreid (Kommekolk). Maar het bleef behelpen, terwijl de vrijwillige brandweer tijdens de oorlogsjaren veel werk had met de bombardementen en brandende vliegtuigen die naar beneden kwamen.
In de oorlog werd de Zelhemse blusploeg door de Duitsers zelfs naar Doetinchem gestuurd om daar een pakhuis van Sachtleven te blussen. Terug in Zelhem werd de brandweer geconfronteerd met een bombardement, maar door gebrek aan benzine kon er niet worden geblust. De brandweer dacht wel enkele vaten goed te hebben verstopt, maar die waren door de Duitsers gevonden bij het aanleggen van een veldtelefoonverbinding en ingepikt.
Na de oorlog werd uit de legerdump een chassis van een Bedford-truck aangeschaft en hierop werd een watertank gebouwd, opbouw Jansen–Ajax. Dit bleek een grote verbetering. Deze tankwagen werd op 27 maart 1951 in gebruik genomen. De oude manschappenwagen uit 1942 kreeg, na demontage, een plaats op het terrein van de nieuw gebouwde kleuterschool Prinses Marijke en zorgde daar jaren voor speelplezier.
Na een aantal jaren met de tankauto uit 1951 gewerkt te hebben, werd een grote tankwagen aangeschaft van het merk DAF. Deze bevatte ook een manschappencabine, zodat de manschappen direct aanwezig waren bij de ramp en zij er niet zelf naar toe hoefden te rijden. De motorspuit die men nog steeds gebruikte, was aan vervanging toe en werd vervangen door een spuit van het merk VW, met een nieuwe manschappen- en gereedschapwagen van Mercedes. Ook op het gebied van de kleding gingen de manschappen erop vooruit, want in eerste instantie moesten de brandweerlieden zelf maar voor hun kleding zorgen. Alleen de spuitgast had een leren pak. De spuitgasten op de foto van 1942 hebben allen een leren jas en een helm en laarzen.

Artikel uit het Contact van februari 2012

 

Omstreeks 1842 zijn naast de toren twee ruimtes in gebruik genomen links de gevangenis en rechts een ruimte voor een brandspuit, de tweede plaats waar de brandweer haar materieel bewaarde, eerder was er een hok (ruimte) rechts voorin de kerk waar de brandspuit en blusmaterialen opgeslagen werden.

Foto uit collectie H. somsen

 

De brandweergarage in de voormalige dorpsschool aan de Koestraat, 
de brandweer auto is een Dodge uit 1934, zie historie

Foto: uit collectie Eef Oosterink

 

Trouwfoto uit 1945 van Derk Eelderink en Anneke Massen.
Links Henk Jansen en rechts Gerrit Vels.
De brandweerauto heeft kenteken M62823

Foto van Santje van Braak-Eelderink

 

In de voormalige Eekschuur van Ruesink heeft, na het bombardement in 1945, als
tijdelijke opslag gediend voor de brandweer . Ook de ziekenwagen wagen stond hier.

Foto: uit collectie Eef Oosterink

 

De brandweerkazerne naast het gemeentehuis 1975

Foto: uit collectie Harry Somsen

 

De brandweerkazerne bij het gemeentehuis

Foto: uit collectie Harry Somsen

 

De brandweerkazerne naast het gemeentehuis, de nieuwe Magirus-Deutz 841, een hoge en 
lagedruk wagen. Deze is in 1978 in gebruik genomen. 
In die tijd stond de Zelhemse brandweer onder commando van dhr. W.Tochtman.

Foto van fam. Wijshake

 

Afbraak van de oude brandweerkazerne in 1980

Foto: uit collectie Eef Oosterink

 

De bouw van de nieuwe kazerne

Foto: uit collectie Eef Oosterink

 

De bouw van de nieuwe kazerne

Foto: uit collectie Eef Oosterink

 
>

Opening van de nieuwe brandweer kazerne door burgemeester van Rappard op 6 juli 1982

Foto: uit collectie Eef Oosterink

 

De brandweerkazerne op het industrieterrein

Foto H. Jonas, juni 2004